Opname debat: Visser en Visser in gesprek over Jezus (1 oktober 2015)

Bekijk het debat terug via: http://kerkdienstgemist.nl/assets/1215994-Visser-en-Visser.

Stadsdominee Rob Visser en Paul Visser, predikant van de Amsterdamse Noorderkerk gaan met elkaar in debat. ‘Jezus schrikt mensen te veel af’, was onlangs de prikkelende kop boven een interview in Trouw met predikant Rob Visser. Op 1 oktober gaat hij in de Amsterdamse Noorderkerk onder leiding van KRO/NCRV-journalist Wilfred Scholten in gesprek met collega-predikant Paul Visser van de Noorderkerk over Jezus’ betekenis voor kerk en wereld. U bent van harte welkom in de Noorderkerk, Noordermarkt 48. Het debat begint om 20.00 uur.

Gezeur over Jezus
Rob Visser laat zich graag inspireren door de woorden van Jezus in de Bergrede. ‘Maar als het gaat over het bloed dat ons reinigt, dat gezeur over Jezus als verlosser en verzoener – dat is niet de boodschap van Jezus’, zei de Amsterdamse stadspredikant in het Trouw-interview. Voor Paul Visser zijn dood en opstanding van Christus van cruciale betekenis. Hij leest de Bijbel vaak anders dan zijn Amsterdamse collega. ‘Het kruis is voor mij een teken van hoop en de verlossing door Jezus beleef ik heel existentieel’, legt hij uit. ‘Juist vanwege onze verschillende visies op deze kernpunten zie ik uit naar een open en eerlijk gesprek.’

Betekenis Jezus bepalend voor christenen in 21e eeuw
Beide predikanten geloven dat het antwoord op de vraag naar de betekenis van Jezus bepalend is voor de manier waarop christenen en kerken in de 21e eeuw hun weg zoeken. Ze vinden een kerk-breed gesprek over deze vragen onmisbaar en nodigen predikanten en andere geïnteresseerden van harte uit voor het debat. “Om ons aan elkaar aan te scherpen, elkaar te inspireren en antwoorden te zoeken op de vraag wat het evangelie de stad, de kerk en ons allen vandaag de dag te zeggen heeft”, aldus de dominees.

Wat: Debat ‘Wie is Jezus?’
Wanneer: donderdag 1 oktober: 19:30 zaal open, 20:00 begin
Waar: Noorderkerk, Noordermarkt 48.

Interview met Paul Visser: NRC 7 april 2012
Interviews met Rob Visser: Trouw 4 november 2014 1 en 2