Menselijk kruis in verbondenheid met getroffen kerk in Egypte

Update 17-4, reactie van Willem-Jan de Wit:

Beste Paul,

Graag wil ik jou en de gemeente als geheel danken voor de foto van het menselijk kruis als teken van meeleven met de kerk in Egypte.

Ik zag dat via de Facebook-pagina’s van de Noorderkerkgemeente en het Reformatorisch Dagblad de foto vele tientallen keren is gedeeld en vele honderden keren is geliket. Zelf heb ik vrijdagavond de foto met Arabisch en Engels bijschrift via Facebook en Twitter gedeeld en zo heeft hij ook in Egypte zijn weg gevonden.

Veel studenten en oud-studenten spraken hun dank uit richting de Noorderkerk voor deze bijzondere blijk van meeleven. Ds. Sameh Raheef, een oud-student die zelf uit Tanta afkomstig is (de plaats waar afgelopen zondag in de kerk de eerste bom ontplofte), schreef onder andere:

“Geweldig! Hartelijk dank aan de Noorderkerk. Blijft u alstublieft bidden, in het bijzonder voor de families die hun geliefden verloren hebben en voor zwaargewonden die in kritieke toestand verkeren. (…) Vrede is hard nodig!”

Vanmorgen heb ik de foto in de presbyteriaanse kerk hier in de wijk Abbaseya tijdens de paasdienst laten zien en kort toegelicht. Er volgde meteen een spontaan applaus voor deze blijk van medeleven en na de dienst een kwamen heel wat mensen mij persoonlijk bedanken – een dank die ik uiteraard graag doorgeef aan de Noorder.

Op mijn weblog (wjdw.nl) heb ik inmiddels verslag gedaan van de Goede Vrijdag-dienst in de zwaar beveiligde koptisch-orthodoxe kathedraal en op Facebook heb ik een video gedeeld met enkele liederen die gisterenavond tijdens de paasviering van de Raad van Protestantse Kerken in Egypte werd gezongen.

De preek ging hier vanmorgen over de spanning tussen de zekerheid van Pasen en de gevoelens van de discipelen die daar innerlijk nog niet bijkonden – een spanning die velen juist ook in het licht van de gebeurtenissen van vorige week zondag vandaag zullen ervaren. Niettemin wordt hier overal uit volle borst meegezongen: “Christus is opgestaan, waarlijk opgestaan!”

Hartelijke groet,

Willem-Jan

betere

In de Amsterdamse Noorderkerk herdachten kerkgangers na afloop van de dienst op Goede Vrijdagavond de slachtoffers die vorige week zondag vielen tijdens aanslagen op Egyptische kerken.

De aanwezigen vormden samen, met kaarsen in de hand, in stilte een Koptisch kruis, aldus dominee Paul Visser. Het verlichte, menselijke kruis werd vanuit de nok van de kerk gefotografeerd.

De gemeente wil op deze manier haar verbondenheid met christenen in Egypte tot uitdrukking brengen en „onze broeders en zusters” in Egypte gedenken die getroffen zijn door de aanslagen op Palmzondag.

odhgh

Een van de leden van de Noorderkerk, dr. Willem J. de Wit, is sinds 2008 werkzaam als docent aan het Evangelical Theological Seminary in Caïro. Op deze manier is de Noorderkerk al langere tijde verbonden met de kerk in Egypte. „De vreugde van Palmzondag is wreed verstoord”, schreef Willem Jan direct na de aanslagen op zijn weblog. Hij geeft aan diep geraakt te zijn door dit gebaar van verbondenheid.

Eerder gepubliceerd op http://www.rd.nl/kerk-religie/kerkgangers-amsterdam-herdenken-aanslag-egypte-en-vormen-menselijk-kruis-1.1393340

Previous PostNext Post