Maarten: ratio en geloof, gaat dat wel samen?

Dominee Paul Visser is in de Amsterdamse Jordaan in gesprek. In deze aflevering spreekt hij Maarten.

Maarten is christelijk opgevoed, maar hij begon het geloof los te laten toen hij zag dat bij zijn vader het geloof en zijn daden los van elkaar stonden. Dat vond hij hypocriet. Hij heeft het echter nooit helemaal losgelaten, en op een dag stond hij in de Noorderkerk in Amsterdam. Maarten stond kritisch tegenover wat hij hoorde, stelde ‘ja, maar’-vragen en reflecteerde vanuit een middenpositie; iets wat ook doodvermoeiend voor hem was. Tijdens een preek vielen de vragen weg en kwamen de woorden van Paul Visser moeiteloos binnen.
Paul Visser laat zien dat dit ook gebeurde bij het Pinksterfeest. Het hoofd wordt niet uitgeschakeld, maar wordt juist actiever dan ooit, alleen op een andere manier. Maarten was bang om zijn middenpositie te verliezen, maar heeft ervaren dat je visie niet versmald als je tot geloof komt, maar dat je denken juist rustiger wordt. Als je je verstand aan God overgeeft, dan gebruikt hij het en dan ga je helderder denken. Nu heeft Maarten zijn verstand juist nodig om zijn geloof te kunnen volhouden en te onderbouwen.

Meer weten?
Mail naar: dominee@noorderkerk.org