IK HAD GEEN IDEE

‘Ik kijk ben er zo blij mee dat ik God gevonden heb en ik kijk enorm uit naar mijn belijdenis’, zei ze vorige week. Zij is een opgewekte vrouw van middelbare leeftijd. Vorig jaar deed haar dochter van 22 belijdenis. Dat was op zich al heel bijzonder. Zij was onbedoeld zwanger geraakt. In die tijd had zij een gelovige klasgenoot van vroeger ontmoet, die dat jaar in onze gemeente belijdenis zou doen. Dat gesprek had een ommekeer gegeven: ze had het kind gehouden en raakte op zoek naar God. Gaandeweg kwam ze Hem op het spoor en vol overtuiging beleed ze op Pasen 2014 haar geloof en liet haar kleine dopen. Haar moeder was er ook. Naar eigen zeggen ‘geloofde ze wel’ maar had het weinig om het lijf. De dienst en vooral een gesprekje daarna met een bezoeker maakte iets los. Die week nog ging ze lezen in een boekje dat haar dochter die zondag had gekregen. En tot haar stomme verbazing drong het ineens tot haar door: God is anders dan ik had gedacht… ik had geen idee. Bijna elke zondagmorgen zit ze sindsdien in de kerk en doet zich te goed aan wat ze daar hoort. Met intense interesse volgde ze het afgelopen jaar de catechese. Meer dan eens zegt ze: ik weet niet wat me overkomt, maar het is zo geweldig dat God me heeft opgezocht! Tot mijn verbazing snapt ze meer en leert ze sneller dan veel doorsnee-kerkgangers. Laatsten blijken nog steeds eersten te kunnen worden. Ze gaat op Pasen enthousiast (= vol van God!) belijdenis doen. ‘Mag ik er ook in die dienst iets van vertellen?’, vroeg ze. ‘Ik ben in de regel niet iemand die dat gauw doet, maar dit is te mooi om te verzwijgen…’ Graag geef ik haar het woord. Dankbaar en ontroerd.

Behalve zij, zijn er nog 15 anderen belijdenis van hun geloof gaan doen. Ieder heeft een eigen verhaal. Er zijn er die van jongs af steeds meer van God ontdekten en eigen werden met Christus. Er zijn er die een heel eind van God wegraakten maar op de één of andere manier er weer bij werden getrokken. Er is een Iraanse vrouw uit de Jordaan, die door de Opgestane persoonlijk werd opgezocht, en als moslima ontdekte wie Hij voor haar is. Zij zal ook worden gedoopt. Evenals de kleinzoon van een negentigjarige oma, die al jaar en dag in de Noorder zit en al die jaren voor haar zoon en kleinzoon bidt.

Alle reden om er met Pasen hoog van op te geven: HIJ LEEFT!