Antwoorden op geloofsvragen in filmpjes Noorderkerk

Waarom zou ik naar de kerk gaan, is het christendom het enige geloof, is er een hemel en waarom gaat het in de kerk over schuld en boete? Dergelijke vragen staan centraal in een reeks korte films die de Amsterdamse Noorderkerk vandaag op haar site oud.noorderkerk.org heeft geplaatst. De filmpjes zijn bedoeld voor zinzoekers die geïnteresseerd zijn in het christelijk geloof.

“We hebben gemerkt dat die groep behoorlijk groot is”, zegt Paul Visser, predikant van de Noorderkerk. “Onze kerkdiensten worden live uitgezonden en vaak kijken er honderden mensen mee.” De vragen die in de filmpjes aan de orde komen, komen rechtstreeks uit de praktijk. Ze worden gesteld door mensen die buiten de kerk contact met ds. Visser zoeken. In de filmpjes formuleert de gedreven predikant zelf antwoorden op de vragen, in begrijpelijke taal. Met het project wil de Noorderkerk het christelijk geloof toegankelijk maken voor ‘buitenstaanders’ en de drempel verlagen om ook eens een kerkdienst te bezoeken.

De Noorderkerk ligt midden in de Amsterdamse volkswijk de Jordaan. De Noorderkerkgemeente is de Protestantse Wijkgemeente voor de Spaarndammer- en Zeeheldenbuurt, Gouden Reael, Grachtengordel-West en Noord-Jordaan. Zo’n 300 jongeren en ouderen bezoeken wekelijks de diensten.

Amsterdam, 26 september 2012

Links naar filmpjes:
Christelijk geloof het ware geloof?
Waarom zou ik naar de kerk gaan?